Presentaties Thema- en Open Avonden in januari en februari 2025 

Allereerst willen we iedereen bedanken die de afgelopen weken ’t Hooghe Landt heeft bezocht. De open avonden waren erg gezellig, de proeflesjes drukbezocht en de thema-avonden waren ook erg in trek. ’t Hooghe Landt kijkt terug op mooie activiteiten waarbij we veel toekomstige leerlingen en hun ouders hebben ontmoet. We hebben nu al zin in volgend schooljaar! Tijdens onze thema- en open avonden hebben we verschillende presentaties gegeven. In dit blog een samenvatting van de belangrijkste punten.

Naar de brugklas en nu?
De overstap van de basisschool naar de brugklas is een hele spannende, dat begrijpen we maar al te goed. Op ’t Hooghe Landt hebben we een speciale brugklasafdeling. Dit betekent dat de docenten zeer ervaren zijn en veel samenwerken om onze nieuwe leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden.

Geen juf en meester, maar een mentor!
Daar waar een juf of meester een belangrijke rol speelt in het basisonderwijs, vervullen de mentoren deze rol op onze school. Vier keer in de week wordt de dag gestart met de mentor. Tijdens deze begeleidingsuren wordt er onder andere gewerkt aan groepsdynamica, studievaardigheden en de dagelijkse organisatie. In de eerste weken wordt gefocust op het groepsproces en het wennen aan de nieuwe omgeving. Deze periode wordt al jaren als traditie afgesloten met het brugklaskamp.

Tot en met het diploma volgen onze leerlingen begeleidingsuur, want ook in klas 4, 5 en 6 kan iedere leerling wel wat begeleiding gebruiken!

In welke klas kom je nou?
Het eerste jaar worden onze leerlingen geplaatst in ‘dakpanklassen’. Leerlingen met een mavo-advies komen in een mavo/havo klas, leerlingen met een havo-advies komen in een mavo/havo of havo/vwo klas. Leerlingen uit deze dakpanklassen krijgen twee cijfers, één per niveau. Aan het einde van het eerste jaar wordt gekeken welke route het beste past bij de leerling, hierbij worden onder andere de cijfers meegenomen.

Leerlingen met een vwo of gymnasium-advies worden geplaatst in onze vwo-brugklas en krijgen één cijfer per toets.

Wanneer zijn de toetsen?
Op ’t Hooghe Landt werken we met toetsweken. Tijdens deze dagen heb je enkel toetsen en dus geen lessen. De dag voor de toetsweek hebben we studiedag. Tijdens deze dag zijn er geen lessen, maar kunnen de leerlingen nog de laatste puntjes op de i zetten voor hun aankomende toetsen. De toetsweken dienen als afsluiting van een kwartaal. Na de toetsweken hebben de leerlingen ook de kans om één toets van dat kwartaal opnieuw te maken. Veel toetsen zitten in de toetsweek, maar niet allemaal. We zorgen uiteraard voor een toetsoverzicht en ook worden de toetsen aangegeven in Magister. Gelukkig kijkt de mentor goed mee met wat er allemaal aankomt en wordt er tijdens de begeleidingsuren veel tijd gespendeerd aan studievaardigheden.

Flex-uren
Naast de vaklessen moeten leerlingen een keuze maken uit de zogenoemde flexuren. Hierbij zijn er vier verschillende keuzes. Als eerste is er de optie om een ondersteuningsuur te volgen. Tijdens dat flexuur krijgen leerlingen extra uitleg en hulp bij een vak dat ze lastig vinden. In een verdiepingsuur kunnen leerlingen kiezen voor de verdiepende taalprogramma’s: Cambridge voor Engels, voor Duits is dat Goethe en voor Frans is er het Delf-programma. Bij een verrijkingsuur wordt er iets geleerd wat niet bij een vak aan de orde komt. Denk bijvoorbeeld aan koken of een cursus reanimatie. Tenslotte kan een leerling kiezen voor een zelfstudie-uur. Er wordt dan in stilte gewerkt aan huiswerk of andere opdrachten.

Twee locaties
’t Hooghe Landt heeft twee locaties, één aan de Trompetstraat en één aan de Parelhoenstraat. Onze nieuwe leerlingen starten allemaal op de locatie Trompetstraat waar ook al onze havo-klassen gehuisvest zijn. Op de locatie Parelhoenstraat bevinden zich onze mavo– en vwo/gymnasium afdelingen. Deze unieke situatie zorgt ervoor dat wij genieten van alle mogelijkheden van een grotere organisatie, tegelijkertijd voelt het voor de leerlingen als een kleinere school. Verder zijn onze pauzes gescheiden tussen onderbouw en bovenbouw zodat het leerlingen meer ruimte geeft. Het kan nog weleens gebeuren dat de leerlingen van de Parelhoenstraat naar de Trompetstraat moeten om daar, bijvoorbeeld, het vak muziek te volgen. Gelukkig is het slechts 6 minuten fietsen tussen de gebouwen.

Onze routes
Na de brugklas gaan onze leerlingen door naar mavo, havo of vwo/gymnasium. Ook na het tweede jaar is het mogelijk om naar een andere route te gaan, bijvoorbeeld wanneer een leerling toch op zijn tenen moet lopen óf als blijkt dat een leerling toch meer aan kan.

Op het vwo krijgen de leerlingen Klassieke Talen en Culturen, ook wel KTC genoemd. Na het tweede jaar kan er gekozen worden om Latijn of Grieks te volgen. Bij examen in één van de twee talen zal de leerling een gymnasiumdiploma in ontvangst mogen nemen.

Op het vwo en het havo is er de mogelijkheid om het vak Onderzoek & Ontwerpen te volgen als onderdeel van ons Technasium. Deze keuze wordt gemaakt bij aanmelding voor de brugklas, hierna is het niet meer mogelijk om in te stromen. Voor deze stroom volgen zij het vak Onderzoek & Ontwerpen, hierin leren onze leerlingen samenwerken, organiseren en onderzoeken door opdrachten uit te voeren voor echte opdrachtgevers.

Op onze mavo worden de vakken Technologisch Design (in de onderbouw) en Technologie & Toepassing (in de bovenbouw) gevolgd. In het tweede jaar wordt er bij Technologisch Design geleerd om technologie te gebruiken voor het maken van projecten als 3D geprinte pennendoppen en stop-motion video’s. In het derde en vierde leerjaar gaan de mavoleerlingen door met deze kennis door voor echte opdrachtgevers projecten uit te voeren.  Het vak Technologie & Toepassing kan ook gekozen worden als examenvak.

Lees meer

Meer lezen over ons?

Klik Hier Om Erachter Te Komen Wat 't Hooghe Landt Biedt.