Presentaties informatie- en openavonden

De afgelopen weken stonden in het teken van laten zien wat we als school in huis hebben. ’t Hooghe Landt kijkt terug op mooie activiteiten waarbij we veel toekomstige leerlingen en hun ouders hebben ontmoet. Er zijn proeflessen gevolgd, talenten aangeboord en gebouwen ontdekt. Tijdens onze informatie- en openavonden hebben we verschillende presentaties gegeven. In dit blog een samenvatting van de belangrijkste punten. 

Naar de brugklas en nu?

De overstap van de basisschool naar de brugklas is een hele spannende, dat begrijpen we maar al te goed. Op ’t Hooghe Landt hebben we een speciale brugklasafdeling. Dit betekent dat de docenten zeer ervaren zijn met deze klassen en veel samenwerken om onze nieuwe leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden.  

Het eerste jaar worden onze leerlingen geplaatst in ‘dakpanklassen’. Leerlingen met een mavo-advies komen in een mavo/havo klas, leerlingen met een havo-advies komen in een mavo/havo of havo/vwo klas. Aan het einde van het eerste jaar wordt gekeken welke route het beste past bij de leerling. Leerlingen met een vwo of gymnasium advies worden geplaatst in onze vwo-brugklas. 

Twee locaties

’t Hooghe Landt heeft twee locaties, één aan de Trompetstraat en één aan de Parelhoenstraat. Onze nieuwe leerlingen starten allemaal op de locatie Trompetstraat waar ook al onze havo klassen gehuisvest zijn. Op de locatie Parelhoenstraat bevinden zich onze mavo en vwo/gymnasium afdelingen. Deze unieke situatie zorgt ervoor dat wij genieten van alle mogelijkheden van een grotere organisatie, tegelijkertijd voelt het voor de leerlingen als een kleinere school. Verder zijn onze pauzes gescheiden tussen onderbouw en bovenbouw zodat het leerlingen meer ruimte geeft. 

Mentor

Daar waar een juf of meester een belangrijke rol speelt in het basisonderwijs, vervullen de mentoren deze rol op onze school. Vier keer in de week wordt de dag gestart met de mentor. Tijdens deze begeleidingsuren wordt er onder andere gewerkt aan groepsdynamica, studievaardigheden en de dagelijkse organisatie. In de eerste weken wordt gefocust op het groepsproces en het wennen aan de nieuwe omgeving. Deze periode wordt afgesloten met brugklaskamp. 

'thooghelandt t7 (55)

Onze routes

Na de brugklas gaan onze leerlingen door naar de mavo, havo of vwo/gymnasium. Ook na het tweede jaar is het mogelijk om naar een andere route te gaan, bijvoorbeeld wanneer een leerling toch op z’n tenen moet lopen óf als blijkt dat een leerling toch meer aan kan. 

Op het vwo krijgen de leerlingen Klassieke Talen en Culturen, ook wel KTC genoemd. Na het tweede jaar kan er gekozen worden om Latijn of Grieks te volgen. Bij examen in één van de twee talen zal de leerling een gymnasiumdiploma in ontvangst mogen nemen. 

Op het vwo en het havo is er de mogelijkheid om het vak Onderzoek & Ontwerpen te volgen als onderdeel van ons Technasium. Deze keuze wordt gemaakt bij aanmelding voor de brugklas, hierna is het niet meer mogelijk om in te stromen. In het vak Onderzoek & Ontwerpen leren onze leerlingen samenwerken, organiseren en onderzoeken door opdrachten uit te voeren voor echte opdrachtgevers. 

Op onze mavo worden de vakken Technologisch Design (in de onderbouw) en Technologie & Toepassing (in de bovenbouw) gevolgd. In het tweede jaar wordt er bij Technologisch Design geleerd om technologie te gebruiken voor het maken van projecten als 3D geprinte pennendoppen en stop-motion video’s. In het derde en vierde leerjaar gaan de mavoleerlingen door met deze kennis door voor echte opdrachtgevers projecten uit te voeren. 

Op zoek naar een middelbare school? Kom naar 't Hooghe Landt en zie wat jou volgend jaar te wachten staat.

Lees meer

Meer lezen over ons?

Klik Hier Om Erachter Te Komen Wat 't Hooghe Landt Biedt.