Regels en afspraken

Schoolgids

Schooltijd en aanwezigheid  
 
Wanneer begint de schooldag? Hoe meld je je kind ziek of vraag je verlof aan? Hier vind je alle praktische informatie over aanwezigheid, lestijden en het aanvragen van vrije dagen. Zo zorgen we er samen voor dat je kind geen belangrijke lesmomenten mist.

Lesuren en pauzes
Op schooldagen rekenen we erop dat je kind aanwezig is. School start om 08.30 uur en duurt uiterlijk tot 17.00 uur. Onze lessen duren 60 minuten. Het actuele dagrooster met de lestijden kan je kind altijd terugvinden op Magister óf op de digitale borden in de school. Een overzicht nodig van álle lestijden en pauzes? Ga dan naar het ouder- en leerlingenportaal op onze website.

Ziekmelden
Is je kind ziek? Dan horen het graag. Ziekmelden doe je in Magister. Als een docent ziek of afwezig is, hoort je kind dat op tijd. In de onderbouw worden de lessen dan meestal gewoon overgenomen door een andere docent. Soms komt er een aangepast dagrooster, zodat leerlingen weten waar ze aan toe zijn.

Vrije dagen aanvragen
Soms is er een reden waarom je kind niet naar school kan komen. Vraag een vrije dag aan voor je kind als:

  • Jij of je kind om medische redenen naar het buitenland moet. Zorg dan wel voor een medische verklaring.
  • Jullie niet tijdens de schoolvakanties op vakantie kunnen gaan. Zorg dan wel voor een werkgeversverklaring.
  • Je kind bijzondere familieomstandigheden heeft, bijvoorbeeld een huwelijksjubileum van (groot)ouders.

Heb je een verzoek voor een vrije dag of dagdeel? Meld het in Magister. Heb je een verzoek voor meerdere vrije dagen? Vraag het verlof dan aan bij de afdelingsleider van je kind.

Let op: vrij nemen zonder toestemming van de school is niet in het belang van je kind. Je kind verliest dan het recht om toetsen in te halen die op de gemiste dag(en) zijn gemaakt. Dat geldt ook voor begeleiding bij het inhalen van de gemiste leerstof.

Bovendien moeten we ongeoorloofd verzuim melden bij de leerplichtambtenaar, die ook een boete kan opleggen.

Verzuim en te laat komen 

Te laat komen, spijbelen of op vakantie gaan buiten de schoolvakanties – het klinkt misschien onschuldig, maar als school zijn we verplicht dit te registreren en soms ook te melden. Dat doen we volgens het verzuimprotocol van de gemeente Amersfoort, dat we als Meerscholen hebben ondertekend. 

Concreet betekent dit:

  • Is je kind drie dagen achter elkaar afwezig zonder geldige reden? Of mist je kind in vier weken tijd meer dan 1/8 van de lessen? Dan moeten we dit melden bij de leerplichtambtenaar.
  • Bij herhaald te laat komen of opvallend verzuim volgt er ook een melding.

Wat we van elkaar verwachten:

  • Jij meldt de afwezigheid van je kind in Magister. Dat is nodig op elke dag dat je kind afwezig is.
  • De school registreert dagelijks het verzuim.
  • Als je kind in de onderbouw zonder afmelding afwezig is, belt de schoolassistent naar huis.
  • Bij zorgelijk verzuim neemt de mentor contact met je op.
  • Heeft je kind door afwezigheid een toets gemist? Dan wordt die zo snel mogelijk ingehaald.

Telefoongebruik 

Op ’t Hooghe Landt zorgen we samen voor een fijne sfeer in de klas. Daar horen duidelijke afspraken bij, ook over het gebruik van je telefoon. Hier lees je hoe we omgaan met de telefoon en waarom. 

Telefoons op school 
Om rustig en geconcentreerd te kunnen werken, gebruiken leerlingen hun telefoon in de les alleen voor onderwijsdoeleinden. Niet-educatief gebruik tijdens de les is sinds 2024 niet meer toegestaan op ’t Hooghe Landt. We zien dat dit ook een positieve invloed heeft op hoe leerlingen in de les met elkaar en de docent omgaan.  
 
Tijdens de lesdag vragen we leerlingen hun telefoon in hun kluisje of (op stil) in de tas op te bergen. Het gebruik van de telefoon is in pauzes en tussenuren is alleen toegestaan in de aula, de entree op de begane grond en op het schoolplein. In geval van nood kun je je kind via het algemene nummer van ’t Hooghe Landt bereiken: 033-4559363. 
 
Uitzondering nodig?  
Als je kind de telefoon nodig heeft voor medische redenen, kun je een verzoek tot uitzondering aanvragen bij het intern ondersteuningsteam. Zie daarvoor het hoofdstuk over extra ondersteuning op school.  

Op het ouder- en leerlingenportaal vind je onze digitale gedragscode en andere regels. 

Incidenten en maatregelen 

Als er iets gebeurt op school dat echt niet door de beugel kan, nemen we dat heel serieus. We gaan altijd in gesprek, maar als dat niet helpt of het incident te ernstig is, nemen we maatregelen. Hier leggen we uit welke maatregelen er zijn en wat ze betekenen. 

Interne schorsing  
Overtreed je kind de regels, dan gaan we in gesprek. Afhankelijk van hoe ernstig het incident is, krijgt je kind straf. Een zware straf is een interne schorsing. Dat betekent dat je kind tijdelijk geen lessen volgt, maar op school aan opdrachten of een passende taak werkt. De afdelingsleider beslist over de interne schorsing, je kunt ertegen in beroep bij de rector.  

Externe schorsing of verwijdering 
Bij ernstige incidenten kan je kind geschorst worden. Als je kind meerdere keren is geschorst of als er iets heel ernstigs gebeurt, kan de afdelingsleider voorstellen om het extern te schorsen. Dat betekent dat je kind tijdelijk niet op school mag komen. De rector hoort altijd eerst de leerling én de ouders voordat er een besluit wordt genomen. 

Verwijdering van school 
Een andere nog verdergaande maatregel is de leerling van school verwijderen. Dat komt bijna nooit voor, maar altijd bij het gebruik van wapens, alcohol of drugs, of bij fysiek geweld. De schoolleiding moet de schoolverwijdering melden bij de Inspectie van het Onderwijs en de leerplichtambtenaar. Natuurlijk word je als ouder ook op de hoogte gesteld.  

In beroep  
’t Hooghe Landt meldt schorsingen altijd schriftelijk aan ouders met de reden en de duur van de schorsing en een uitnodiging voor overleg. Het is mogelijk tegen een schorsing in beroep te gaan. Duurt een schorsing langer dan een dag, dan moeten we dat melden bij de Inspectie van het Onderwijs. Een schorsing mag nooit langer dan vijf dagen duren.  

Ook tegen verwijderingen kun je in beroep gaan, dat kan alleen als je kind minderjarig is. Ouders en leerling worden gehoord door het College van Bestuur van de school. 

Wat te doen bij een klacht? 

Klachten voorkomen we het liefst: dat is ons belangrijkste uitgangspunt. Mochten ze er toch zijn, dan handelen wij volgens onze klachtenregeling. We proberen altijd een klacht binnen de school op te lossen. Als we er samen niet uitkomen, kunnen ouders en leerlingen zich richten tot het College van Bestuur.  
 
Heb je een klacht? Meld je dan eerst bij de mentor of de afdelingsleiding van je kind. Ben je ontevreden over hoe die de klacht afhandelt? Wend je dan tot de rector. Lost die de klacht ook niet naar tevredenheid op? Dan kun je in beroep bij het College van Bestuur. Pas daarna staat de weg naar de externe klachtencommissie open. Vertrouwenspersonen kunnen je helpen bij het indienen van een klacht.  

Onze klachtenregeling vind je terug op de website van Meerscholen. Je kunt een kopie opvragen bij de vestigingsadministratie.  

 
Contactgegevens klachtencommissie: 
Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs  
T.a.v. Klachtencommissie Katholiek Onderwijs Postbus 394 
3440 AJ Woerden 
070 – 386 16 97 
info@gcbo.nl www.gcbo.nl 

Veilig omgaan met eigendommen en spullen op school 

Spullen kwijt, beschadigd of gestolen? Dat is vervelend! School is niet aansprakelijk voor eigendommen van leerlingen. Maar we vinden het wel belangrijk dat leerlingen respectvol omgaan met elkaars spullen. Docenten en andere medewerkers houden een oogje in het zeil. Ook hebben we video-bewaking.  

Je kind krijgt een eigen kluisje om spullen veilig in op te bergen. Het kluisje kan je alleen openen met een persoonlijke toegangspas. Met die pas kan je kind ook gebruikmaken van onze mediatheek en toegang krijgen tot evenementen. Verliest je kind de pas? Dan kun je voor €10 een nieuwe pas aanschaffen.  

Zet op belangrijke eigendommen de naam van je kind. En herinner je kind eraan om de fiets, scooter of brommer goed op slot te zetten en nooit geld achter te laten in jas of tas. 

Beschadigt je kind eigendommen van de school of medeleerlingen? Dan brengen we die kosten in rekening. Diefstal, vernielingen en geweld bestraffen we, de zwaarte van de straf verschilt per situatie. ‘t Hooghe Landt doet bij diefstal en geweld altijd aangifte bij de politie, en we adviseren leerlingen en hun ouders/verzorgers dat ook te doen.  

Contact

Trompetstraat 1
3822 CK Amersfoort

Parelhoenstraat 2
3815 AG Amersfoort

033 – 455 9363
Info@Hooghelandt.NL