Extra ondersteuning op school

Schoolgids

Op ’t Hooghe Landt vinden we het belangrijk dat iedere leerling zich prettig voelt op school. Soms gaat dat vanzelf, soms is er wat extra hulp nodig. Bijvoorbeeld bij plannen, leren, concentreren of omgaan met stress. Samen met kinderen en hun ouders of verzorgers kijken we wat nodig is. Op de volgende pagina’s lees je alles over onze mogelijkheden voor passend onderwijs, oftewel het schoolondersteuningsplan (SOP). 

’t Hooghe Landt is onderdeel van het samenwerkingsverband V(S)O Eemland. Dat is een samenwerking tussen alle scholen in de regio Amersfoort en omstreken. Het voordeel hiervan is dat we samen veel verschillende vormen van ondersteuning kunnen bieden. Dat doen we met een betrokken team van mentoren, orthopedagogen, leerlingbegeleiders en andere specialisten.  

 
Ondersteuningsaanbod in het kort 
Op ’t Hooghe Landt kun je rekenen op ondersteuning op verschillende gebieden: 

  • Taal en rekenen, dyslexie en dyscalculie
  • Leren ‘leren’ en huiswerkbegeleiding
  • Hoge intelligentie en hoogbegaafdheid
  • Sociaal emotionele ontwikkeling en sociale vaardigheden
  • Onzekerheid en gevoelens van falen
  • Concentratie- en aandachtsproblemen
  • Oppositioneel gedrag (zoals vaak boos of opstandig reageren, regels bewust overtreden en snel in conflict komen met volwassenen)
  • Ondersteuning voor gedrag in het autistisch spectrum
  • Ondersteuning bij visuele en auditieve belemmeringen 

Om dit goed te doen, hebben we deskundige medewerkers in huis. Teamleden zijn opgeleid om te werken met verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen. Een van onze teamleden is orthopedagoog en kan specifieke onderwijsbehoeften vaststellen en een handelingsplan maken.  

Daarnaast beschikken we over de volgende medewerkers in het ondersteuningsteam: 

  • remedial teachers
  • leerlingbegeleiders
  • ondersteuningscoördinator
  • HB-specialist
  • anti-pest coördinatoren 

Daarnaast werken we nauw samen met de verzuimcoördinatoren en het jongerenwerk in de school.  We willen voorkomen dat leer- of gedragsproblemen groter worden. Daarom zetten we preventieve aanpakken en methodes in om leerlingen goed te begeleiden. Dit zijn ze: 

  • flexuren met verschillende inhoud: plannen en organiseren, leren leren
  • ‘je brein de baas’ in de mentoruren
  •  I love me training voor meer zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld
  • Frisse Start en Samen Fris zijn activiteiten gericht op het thema roken, alcohol- en drugspreventie. En horen bij de Gezonde School-aanpak.  

Toelichting op ons ondersteuningsaanbod 
De scholen binnen V(S)O Eemland verschillen van elkaar, maar we hebben de afspraak dat we allemaal aanbod hebben voor bovengenoemde gebieden. Iedere school kan hier naar eigen inzicht vorm aan geven. Hieronder geven we een korte toelichting op ons ondersteuningsaanbod.  

Toelichting op aanbod Taal en rekenen, dyslexie en dyscalculie 
De meeste ondersteuning vindt plaats tijdens onze lessen. Onze vakdocenten letten goed op, waar ze extra hulp kunnen geven. Soms met hulp van het Intern Ondersteuningsteam (IOT). Is er meer nodig, dan kan een remedial teacher inspringen. Bijvoorbeeld bij dyslexie, dyscalculie of bij leren leren. 

Tijdens de mentorlessen krijgen leerlingen tips over plannen en organiseren. Tijdens de lessen is er ook tijd om huiswerk te maken. Lukt het niet om het af te krijgen, dan maken ze hun huiswerk thuis af. Daarnaast zijn er flexuren waarin ze kunnen kiezen voor een stiltewerkuur, onder toezicht van een docent. Ook de mediatheek is open tijdens tussenuren of pauzes. 

Toelichting op aanbod voor hoge intelligentie en hoogbegaafdheid 

Sommige leerlingen hebben juist meer uitdaging nodig. Een aantal van onze leerlingbegeleiders en docenten zijn opgeleid tot HB-specialist. Zij denken met de leerlingen mee en bieden begeleiding op maat als dat nodig is. HB-specialisten werken samen met docenten om leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen tijdens de lessen. 

Toelichting op aanbod sociaal emotionele ontwikkeling en sociale vaardigheden 
Wij werken met de methode ‘je brein de baas’. In de mentorlessen oefenen leerlingen met drie thema’s: makkelijker leren, stress onder controle en gelukkig in de groep. Ook besteden we aandacht aan sociale cohesie, ontwikkeling, omgaan met verschillen en teambuilding. Tijdens speciale themaweken gaan we in op pesten, mediawijsheid en kinderarmoede. Als mentoren tegen moeilijkheden aanlopen, ondersteunen leerlingbegeleiders van het Intern Ondersteuningsteam hen om samen te zorgen voor een veilige sfeer in de klas. 

Toelichting op aanbod faalangst 
Leerlingen kunnen vanaf 2025 op school de training ‘I love me’ volgen om hun zelfvertrouwen en zelfbeeld te versterken. Dat doen we met theater. Door samen te spelen leer je je presentatieangst te overwinnen of minder zenuwachtig te zijn voor toetsen of andere uitdagingen. Ook zijn onze docenten getraind om in de lessen goed om te gaan met faalangst. Daarnaast kunnen leerlingen via één-op-één gesprekken praktische tips en steun krijgen van een leerlingbegeleider. 

Toelichting op concentratie en aandachtsproblemen 
Soms is extra hulp nodig bij concentratieproblemen. Als een leerling tijdens de les moeite heeft met concentratie en aandacht, kan de leerlingbegeleider of orthopedagoog meekijken. Samen met de leerling zoeken zij naar passende oplossingen of aanpassingen. 

Toelichting op oppositioneel gedrag 
Wanneer een leerling sterk oppositioneel gedrag laat zien – vaak boos of opstandig reageren, regels bewust overtreden en snel in conflict komen met volwassenen – is er individuele begeleiding mogelijk. Met psycho-educatie (voorlichting) en bewustwordingsgesprekken werken we samen met de leerling aan inzicht en gedragsverandering.  

Toelichting op ondersteuning voor gedrag in het autistisch spectrum  
Leerlingen met autisme kunnen extra ondersteuning krijgen van een leerlingbegeleider, orthopedagoog of ondersteuningscoördinator. Deze één-op-één begeleiding is altijd persoonlijk en sluit aan bij wat de leerling nodig heeft, naast de lessen. Zij overleggen met het docententeam wat er in de les nodig is om ervoor te zorgen dat de leerling ook goed kan blijven meedoen.  

Toelichting op ondersteuning voor visuele en auditieve belemmeringen 
Bij gehoor- of zichtproblemen werken we samen met Kentalis en Auris. Met de juiste diagnose kan er bijvoorbeeld een schrijftolk, audiologische hulp of ambulante begeleiding worden ingezet. 

Toelichting op ondersteuning bij pestgedrag 
Pesten en geweld zijn zaken die wij op school niet accepteren. We doen er dan ook alles aan om dit in alle gevallen op te lossen en liever nog te voorkomen. Op ’t Hooghe Landt werken we met een anti-pestprotocol, waarbij we de no-blame aanpak volgen. Dat houdt in: samen zoeken naar een oplossing, zonder meteen iemand te beschuldigen. Daarnaast spreken leerlingen en docenten elkaar actief aan op pestgedrag. Wij hebben twee gecertificeerde anti-pestcoördinatoren in dienst:  

Susanna van Asselt: s.van.asselt@hooghelandt.nl 
Petra van Bemmelen: p.van.bemmelen@hooghelandt.nl 

Als deze ondersteuning niet voldoende is, is aanvullende informatie en hulp beschikbaar via www.pestweb.nl. Ook kunnen leerlingen hulp krijgen via het Centrum School en Veiligheid: 

Telefoon: 030 – 285 6616. Op schooldagen bereikbaar van 09.00 tot 16.00 uur.  
Site: www.schoolenveiligheid.nl 
Mail: pestweb@schoolenveiligheid.nl 
 
De Back Up-klas 
Soms lukt het een leerling niet om volledig mee te draaien in de lessen. Om te voorkomen dat die vervolgens thuis komt te zitten, is er de Back Up-klas. Dit is een tijdelijke voorziening voor maximaal 16 leerlingen. In een rustige omgeving kunnen zij, onder begeleiding, toch naar school komen en aan school werken. 

De Back Up-klas is bedoeld voor leerlingen die te maken hebben met angst, autisme, overbelasting of andere internaliserende psychische problemen. Het doel is altijd: stap voor stap weer terugkeren naar de reguliere lessen. Soms gebeurt dat helemaal, soms in combinatie met de Back Up-klas. Blijkt terugkeer niet haalbaar, dan kijken we samen met het ondersteuningsplatform naar andere oplossingen. Naast begeleiding bij het schoolwerk kan een leerling ook specialistische jeugdhulpverlening krijgen. Waar mogelijk gebeurt dat gewoon op school. 
 
De Back Up-klas is een gezamenlijk project van gemeente Amersfoort, het SWV en ’t Hooghe Landt.  

Hoe we de ondersteuning organiseren 
Niet bij elke ondersteuningsvraag is extra hulp nodig. De mentor is over het algemeen het eerste aanspreekpunt. Als er meer nodig is, schakelen we andere deskundigen in om de juiste hulp te bieden. We werken volgens een duidelijke structuur: de PM-structuur (Professionele Momenten). Hierin staat precies wie de regie heeft, wie met wie overlegt en hoe de afspraken rondom een leerling worden vastgelegd. Zo weten leerlingen én ouders altijd waar ze terechtkunnen en welke stappen er worden gezet. 

Daarnaast werken we nauw samen met externe partners, zoals het wijkteam, leerplicht, politie en de GGD. Op die manier kunnen we de ondersteuning zo compleet mogelijk maken. 

Waar we geen passend aanbod voor hebben 
Op ’t Hooghe Landt doen we er alles aan om leerlingen passend onderwijs te bieden. Ons doel is dat zoveel mogelijk leerlingen hun diploma bij ons kunnen halen. Toch zijn er situaties waarin wij niet de juiste ondersteuning kunnen geven. We vinden het belangrijk om dit duidelijk te benoemen, zodat ouders weten waar ze aan toe zijn. 

Op dit moment kunnen wij geen passend aanbod bieden voor: 

  • Leerlingen met zeer heftige uitingen van oppositioneel-opstandig gedrag (ODD). 
  • Leerlingen die vanwege een chronische ziekte op school moeten uitrusten op bed of medische zorg nodig hebben.
  • Leerlingen die continu gebruik maken van een hulphond, vanwege de allergieën en angstgevoelens van andere leerlingen. 
     

De kwaliteit van onze ondersteuning 
We vinden het belangrijk dat de ondersteuning op ’t Hooghe Landt goed aansluit bij wat leerlingen nodig hebben. Daarom evalueren we ons aanbod en onze aanpak regelmatig. We kijken of de hulp passend is en of de kwaliteit voldoet aan wat we willen bieden. 

Vanaf schooljaar 2025-2026 nemen we daarbij ook de ervaringen van alle leerlingen mee. Zo krijgen we een nog beter beeld van wat goed gaat en waar verbetering mogelijk is. Elk voorjaar vragen we onze leerlingen via een enquête naar hun ervaringen met onderwijs en ondersteuning.  

Ouder- en jeugdsteunpunt 
Als ouder wil je dat je kind de juiste ondersteuning krijgt op school. Meestal kun je hiervoor goed terecht op onze school zelf. Maar soms loop je ergens op vast. Bijvoorbeeld als de hulp niet genoeg oplevert, als je vragen hebt waar je op school geen antwoord op krijgt, of als je graag een second opinion wilt. In zulke gevallen kun je terecht bij JOSEE.  

JOSEE is een onafhankelijk steunpunt voor passend onderwijs. Het biedt een luisterend oor, denkt mee en helpt je op weg met duidelijke informatie en advies. Op de website vind je landelijke én regionale informatie over passende ondersteuning als leren en ontwikkelen niet vanzelf gaat. 

Nieuwsgierig? Neem gerust een kijkje op: www.JOSEE.NU

Contact

Trompetstraat 1
3822 CK Amersfoort

Parelhoenstraat 2
3815 AG Amersfoort

033 – 455 9363
Info@Hooghelandt.NL